Tulosta suomenkielisiä terveysliikunta-aineistoja

UKK-instituutin tuottamaa aineistoa voi maksutta tulostaa oheisista PDF-tiedostoista.

Liikuntasuosituskuvat

Liikuntapiirakka värillinen

Liikuntapiirakka mustavalkoinen (vain tulostusversio)

Täytettävä liikuntapiirakka mustavalkoinen (vain tulostusversio)

Täytettävän liikuntapiirakan käyttöohje (vain tulostusversio)

Täytettävän liikuntapiirakan avulla voidaan selvittää asiakkaan tämänhetkisiä liikuntatottumuksia, minkä pohjalta voi asettaa tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi. Liikuntapiirakkakuva kertoo terveysliikunnan suosituksen.

Liikuntasuositus ikääntyville

Liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille värillinen

Soveltavat liikuntapiirakat

Soveltava liikuntapiirakka aikuisille, joilla toimintakyvyn aleneminen vaikeuttaa liikkumista jonkin verran.
Soveltava liikuntapiirakka aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen.
Soveltava liikuntapiirakka aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla itse kelaten.

Äitiyteen liittyvä liikuntasuositus

Liikunta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen 

Lehtinen on julkaistu yhteensä 14 kielellä, valikoimassa ovat mukana keskeisimmät maahanmuuttajakielet.

Katso muilla kielillä tulostettavat suositukset

Nuorille

Nuorten liikuntasuositus
13–18-vuotiaiden liikuntasuosituksen pelkistetty kuva.

Nuorten liikuntasuositus – verkossa täytettävä kortti
Täytettävän ja tallennettavan PDF-kortin avulla nuori voi kirjata oman liikuntatavoitteensa tämänhetkisen liikkumisensa pohjalta.

Nuorten liikuntasuositus – verkossa täytettävä seurantakortti
2-puoleisessa, verkossa täytettävässä kortissa nuori voi kirjata oman liikuntatavoitteensa tämänhetkisen liikkumisensa pohjalta. Kortin toisella puolella on viikon jokaiselle päivälle taulukko liikkumisen ja ruutuajan kirjaamiseksi.
Tämän pdf:n voi myös tulostaa paperilla täytettäväksi.

Lisäksi tulostettavissa yläkouluikäisille tarkoitetut Feet Energy -aineistot.

Muuta

Terveysliikunnan vaikutusaika

Liikunnan aikaansaamat fysiologiset muutokset elimistön eri osissa kuvataan aikaan ja liikuntatapaan suhteutettuna.

Liikkumisen viikko-ohjelma ja seuranta

Korttiin voi kirjata viikottaisen liikkumistavoitteensa ja seurata sen toteutumista. 

Kävelyn portaat  (vain tulostusversio)

Kävelyn portaat -kuvassa osoitetaan, kuinka monta askelta riittää liikunnan hyötyjen saamiseen.

Kävelyn portaat perustuu artikkeliin: Tudor-Locke C, Bassett Jr DR, How Many Steps/Day Are Enough? Preliminary Pedometer Indices for Public Health, Sports Medicine 2004; 34 (1): 1-8

Terveydentilan kartoituskyselyt

Terveysseulakyselyn avulla voit selvittää asiakkaan terveydentilan ennen terveyskunnon testaamista tai uudenlaisen liikunnan aloittamista. Näistä aineistoista on olemassa vain tulostettava pdf.

UKK-terveysseula keski-ikäisille

UKK-terveysseula ikääntyville

UKK-terveysseulan käyttöohje

Kaatumispelkokyselyt

Iäkkäiden kaatumispelon kartoitukseen ja kuntoutuksen seurantaan suositellaan kaatumishuolestuneisuutta mittaavaa Falls Efficacy Scale Internatioal (FES-I)-kyselyä. Näistä aineistoista on olemassa vain tulostettava pdf.

Katso Kysely ja käyttöohjeet eri tilanteisiin

Tilaa verkkokaupasta

Terveyden edistämisen aineistot

 

Katsele liikuntaohjeet verkosta

UKK-instituutin tuottamia kuvitettuja ja videoituja liikuntaohjeita kotiharjoitteluun on tarjolla verkossa. 

Liikuntaohjeet

 

 

 
Edellinen muokkaus: 01.03.2016

Yhteydenotto

Puh. 03 282 9111 (vaihde)

uktiedotus(at)uta.fi

Palaute

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

Luonnossa liikkuminen vaikuttaa monitahoisesti terveyteen ja hyvinvointiin. Se on virkistävää vastapainoa sisälläololle ja runsaalle istumiselle.

© 2014 UKK-instituutti. Kaikki oikeudet pidätetään.