Kävelytesti

Sinulla on mahdollisuus tehdä hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa mittaava 6 minuutin kävelytesti käyttäessäsi mittaria.

Tee kävelytesti reippaasti kävellen mahdollisimman tasaisella maaperällä. Älä juokse tai hölkkää ja kävele ilman kävelysauvoja. Verryttele ensin rauhallista vauhtia kävellen sopivaksi katsomasi aika, lisää sitten vauhtia ja kävele 6 minuuttia niin reippaasti kuin pystyt. Verryttele lopuksi kävelemällä rauhallista vauhtia sopivalta tuntuva aika.

Tee testi sellaisena päivänä, jolloin pidät mittaria koko päivän – ei varsinaisen mittausjakson ulkopuolella. Muista merkitä suorituspäivä ja -aika työmatkapäiväkirjaan!

Huomaa, että teet testin omalla vastuullasi. Jos olet epävarma testin soveltumisesta terveydellesi, ota yhteyttä työterveyshuoltoon ennen testin suorittamista.

Vertaa tuloksia viitearvoihin

Kävelytestisi tuloksen löydät liikemittari-palautteen alaosasta. Tästä voit tarkistaa, miten tuloksesi vertautuu kansallisiin viitearvoihin.

Ikä (vuotta) 18–29 30–39 40–49 50–59 60–69
Naiset 611–664 m 601–660 m 591–640 m 561–610 m 516–570 m
Miehet 651–700 m 636–700 m 636–695 m 601–665 m 566–640 m

Huom! Viitearvot perustuvat sisätiloissa 15 metrin radalla tehtyihin kävelytesteihin, joten ulkona ilman käännöksiä tehty testi ei ole ihan täysin vertailukelpoinen.


Lisätietoa 6 minuutin kävelytestistä

American Thoracic Society / Statement: Guidelines for the Six-Minute Walk Test

 

 
Edellinen muokkaus: 06.09.2017