Sanna Palomäki

Miten täydentää opiskelijoiden kalentereita liikunnalla?

Työssäkäyvät nuoret ovat ottaneet opiskelijoiden paikan liikunnallisimpana väestöryhmänä. Näin totesi luennoitsijamme vähän aikaa sitten Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Miesopiskelijat ovat olleet vuosikymmeniä selkeästi liikunnallisin väestöryhmä. Vaikka naiset ovat ajan kuluessa liikkuneet itsensä eri ikäryhmissä miesten ohi tilastoissa, ovat miesopiskelijat pitäneet pintansa ‘’kärkipaikalla’’. Tutkintojen uudistaminen ja tiukentunut opiskelutahti ovat nyt kuitenkin aiheuttaneet sen, että erityisesti opiskelevat miehet ilmoittavat, ettei heidän aikansa riitä liikkumiseen entiseen malliin.

Aikataulutus auttaa

Asia jäi mietityttämään, koska itse olen monet kerrat todennut pääseväni juuri opiskeluiden ansiosta helpolla liikuntajärjestelyiden suhteen verrattuna esimerkiksi aiemmin käsiteltyyn lapsiperheen aikataulukaaokseen. Aikataulutan yleensä yhden tai kahden aikuisen menoja, ja tämän vuoksi minun on helppo päättää milloin liikun. Vaikka opiskelijoiden ”työpäivät” ovat usein pidempiä kuin varsinaisesti työssäkäyvillä, on meillä suurempi vapaus aikataulujen järjestelyn suhteen.

Liikunnan ja urheilun harrastamisen määrä lähtee laskuun murrosiässä. Varhaisessa aikuisiässä on liikunnan ja urheilun harrastamisen seuraava kriittinen vaihe, jolloin harrastaminen vähenee edelleen. Nuoressa aikuisuudessa luodaan perusta itsenäisen elämänvaiheen liikuntatottumuksille. Jos rutiineja ei tässä kohtaa muodostu, on niitä vielä vaikeampi muodostaa sitten, kun on työelämässä ja elämään saattaa kuulua puoliso ja lapsia. Mitä asialle sitten voisi tehdä? Pitäisikö miesopiskelijoiden ottaa oppia naisopiskelijoilta, jotka ilmeisesti hallitsevat ajankäyttönsä paremmin? Voisivatko päättäjät pistää lusikkansa soppaan aktiivisemmin?

Jos opiskelijoiden ongelmana ovat aikataulut, niiden muokkaamiseen kannattaisi panostaa. Itse vannon tässä asiassa paperikalenterin nimeen. Sunnuntai-iltana avaan kuntosalin varaustiedot, kori-pallojoukkueemme treeniaikataulun, viikon ryhmäliikuntatarjonnan sekä säätiedotuksen ja kaivan kynän ja kalenterin esiin. Elämän aikatauluttamista pääasiassa omilla ehdoilla voi pitää jonkinlaisena etuoikeutena opiskelijoille. Aina ei jaksa, eikä tarvitsekaan jaksaa. Usein lukkoon lyödyt suunnitelmat kuitenkin motivoivat. Toisia tällainen suunnitelmallisuus saattaa ahdistaa ja liikunnan harrastaminen fiiliksen mukaan toimii paremmin. Tässä en näe mitään ongelmaa, kunhan ei päädy toteamaan ilta toisensa jälkeen päivän olleen taas kerran niin raskas, että sohva kutsuu lenkin sijaan.

Istumista kannattaa vähentää

Opiskelijat joutuvat istumaan paljon, minkä vuoksi seisomatyöpisteet ovat tarpeen kirjastoissa ja luentosaleissa. Liikkumalla ei nimittäin voi täysin kompensoida liikkumattomuuden tuottamia haittoja. Ainakin omalla kohdallani pitkät luentopäivät istuen saavat aikaan ärtymistä ja heikentävät keskittymistä. Tästä syystä olisikin hyvä, että säädettävien työpisteiden lisäksi liikuntamahdollisuuksia olisi tarjolla opiskeluympäristön läheisyydessä niin, että liikkumaan pääsisi opetuksen taukojen aikana.

Opiskelijoiden tulisi osata vaatia heidän tarpeisiinsa sopivia liikuntamahdollisuuksia ja tehdä aloitteita olosuhteiden parantamiseksi. Monessa korkeakoulussa liikunnan puitteet ja hintataso ovat kohdallaan jo nyt ja opiskelijoiden kehitysehdotuksille ollaan varmasti avoimia. Opintokiireistä johtuvaan fyysisen aktiivisuuden vähenemiseen voisi auttaa se, että opiskelijoille tarjottaisiin pienimuotoisia liikuntakursseja, joista voisi saada opintopisteitä vapaavalintaisiin opintoihin. Opintopisteitä voisi liikkumalla kerätä yhden lukuvuoden aikana esimerkiksi kaksi ja maksimissaan kahdeksan koko korkeakouluopintojen aikana. Jyväskylässä toimii hyvin konsepti, jossa opiskelija saa valita laajasta valikoimasta kymmenen lajia, joihin osallistumalla hän voi ansaita mainitut kaksi opintopistettä. Vähän niin kuin vanhaa kunnon koululiikuntaa, lisänä vain valinnanvapaus.

Saisitko sinä raivattua kalenteriisi päivittäisen puolen tunnin liikuntatuokion?

Sanna Palomäki
Terveystieteiden kandidaatti pääaineena terveyskasvatus
UKK-instituutin harjoittelija

 

 
20.9.2016
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.