Lonkkaa voi vahvistaa myös juoksemalla

Lonkkamurtuma syntyy useimmiten kaatumisen seurauksena, mutta toisaalta vain harva kaatuminen murtaa reisiluun. Selvää on, että heikko luu murtuu todennäköisemmin kuin vahva luu.

Tutkimusten perusteella tiedetään, että liikuntaharjoittelu lisää luun tiheyttä ja massaa sekä muuttaa sen muotoa ja kokoa. Selvittämättä on kuitenkin, missä määrin nämä liikuntaharjoittelun aiheuttamat muutokset luun kolmiulotteisessa rakenteessa vaikuttavat sen lujuuteen.

Millainen liikunta vahvistaa reisiluun kaulaa?

Referoitavan tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pitkäkestoinen ja erityyppinen, intensiivinen liikuntakuormitus vaikuttaa reisiluunkaulan kykyyn kestää kaatumisen aiheuttamaa voimaa.
Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 91 naisurheilijaa ja 20 normaalisti liikkuvaa verrokkia. Urheilijat edustivat kuormitustyypiltään erilaisia lajeja (kolmiloikka, korkeushyppy, pallopelit, kestävyysjuoksu, voimanosto, uinti).  Tutkittavien lonkat kuvattiin, ja reisiluun yläpään kuoriluun todellinen kolmiulotteinen rakenne mallinnettiin tarkasti. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaatumisen reisiluunkaulaan synnyttämää paikallista rasitusta, ja liikuntakuormitusryhmien väliset erot arvioitiin.
Kaatumisvoiman synnyttämä rasitus oli lonkkamurtuman kannalta kriittisellä alueella uimareita lukuun ottamatta kaikissa muissa liikuntakuormitusryhmissä noin 10 – 20 % alempi kuin verrokkiryhmässä.
Esiteltävä tutkimus tukee käsitystä, että kaiken tyyppinen painoa kantava, säännöllinen ja intensiivinen liikuntaharjoittelu vahvistaa reisiluun kaulaa ja voi siten alentaa lonkkamurtuman riskiä.

Lonkkamurtumariskiä voidaan alentaa säännöllisellä, luonnollisella liikkumisella

Juokseminen ja ripeä kävely ovat ihmisen luonnollisia ja käytännössä kaikille sopivia liikkumismuotoja. Nuorella iällä vahvistuneet reisiluut kestävät varmasti paremmin kaatumisten aiheuttamia rasituksia myöhemmällä iällä – jokainen kaatuu joskus varmasti. Epidemiologinen näyttö säännöllisen tavanomaisen liikunnan kyvystä alentaa lonkkamurtumariskiä on varsin vahva ja johdonmukainen.

Lue koko referaatti

Kirjoittaja: Harri Sievänen, tutkimusjohtaja, UKK-instituutti

 

 
5.1.2017
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.