1. Kestävyysliikunta

Mitä seuraavista teet tai harrastat viikottain?

 

REIPAS KESTÄVYYSLIIKUNTA (hengästyt lievästi) vähintään 10 min yhtäjaksoisesti

Arki- ja hyötyliikunta

Esim. raskaat kotityöt, siivous, pihatyöt, asiointimatkat, lumityöt, halonhakkuu, sienestys, marjastus, metsästys, kalastus..

Kävely ja pyöräily

Esim. kävely, sauvakävely, golf, patikointi (retkeily), pyöräily (alle 20 km/t), kuntopyöräily.

Leikit, pelit ja vesillä

Esim. vauhdikkaat liikuntaleikit, frisbeegolf, liikunnalliset tietokonepelit, sukellus, soutu, melonta..

RASITTAVA KESTÄVYYSLIIKUNTA (hengästyt selvästi) vähintään 10 min yhtäjaksoisesti

Raskas kestävyysliikunta

Esim. porras- ja ylämäkikävely, hölkkä, juoksu, suunnistus, maastohiihto, kuntouinti, vesijuoksu, pyöräily (yli 20 km/t), spinning, rullaluistelu, retkiluistelu.

Tehojumpat

Esim. aerobic, zumba, hip-hop, stepjumpat..

Juoksupallo- ja mailapelit

Esim. koripallo, käsipallo, jalkapallo, futsal, jääkiekko, salibandy, sulkapallo, tennis..

2. Lihaskunto ja liikehallinta

Kuinka monta kertaa viikossa harrastat jotain näistä?

Valitse liikuntamuoto sen pääasiallisen sisällön mukaan. Minimivaatimus harjoittelulle on 20 minuuttia.
 

Jumpat ja tanssit

Esim. jumpat, kuntojumpat, voimistelu, tanssi, latinotanssit, paritanssi..

Talviset taitolajit

Esim. laskettelu, lumilautailu, luistelu.

Venyttely

Esim. venyttely, pilates, jooga, kehonhuolto..

Liikehallintaa

Esim. tasapainoharjoittelu, asahi, taiji, ratsastus, kiipeily, lentopallo, pesäpallo, keilailu.

Lihasvoimaa

Esim. kuntopiiri, circuit, kuntosali, kahvakuula, pallojumppa, vesijumppa.

Kamppailulajit

Esim. karate, judo, aikido, taekwondo, kuntonyrkkeily.

3. Istuminen

 

Kirjaa yhden päivän aikana istumasi aika.

Merkitse istuminen n. 10 minuutin tarkkuudella. Merkitse 0, jos et istu yhtään.
Oheinen luettelo auttaa hahmottamaan erilaisia istumisen muotoja.

t
 
min
t
 
min
t
 
min
t
 
min
t
 
min

Päivittäinen istuminen

 
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12+
 

Viikoittainen liikuntapiirakka