Uniryhmästä apua unettomuuteen - katso vinkit parempaan uneen

Tiedote 15.3.2018

Uni ei tule, pyörit sängyssäsi ja alat miettiä ensi viikon työasioita. Pyörit sängyssäsi useana yönä peräkkäin. Jos unettomat yöt jatkuvat pidempään ja öiset huolet kasvavat, apua kannattaa hakea uniryhmästä tai unihoitajalta. Mitä uniryhmässä sitten oikeastaan tehdään? Kysyimme asiaa uniryhmän vetäjältä, Lempäälän terveyskeskuksen vastaavalta sairaanhoitajalta Minna Saloselta. Lempäälän kunnassa on järjestetty unen ja vireystilan säätelyryhmiä kaksi vuotta rohkaisevin tuloksin.
- Meillä näillä ryhmillä pyritään unettomuuden lääkkeettömään hoitoon. Kun ihminen painii jaksamis- tai mielialaongelman kanssa, niin seurauksena on jokaisella jonkin asteisia unihäiriöitä. Voi olla vaikeutta rauhoittua, levottomia unia, painajaisia ja stressiä. Oli sairaus taustalla mikä tahansa, siitä aiheutuvaan unettomuuteen kannattaa hakea apua, Salonen kehottaa.

Ryhmässä tarjotaan faktatietoa unesta sekä uneen ja vireyteen vaikuttavista hormoneista ja muista tekijöistä. Lisäksi tutkitaan, millainen nukkuja ihminen on elämänsä aikana ollut. Keskusteluun nousevat myös unihygienia, eli millaiset ovat patjat, tyynyt ja nukkumistilan lämpötila.
- Tarkastelemme lisäksi ravintoa, liikuntaa ja päihteitä ja sitä, miten ne vaikuttavat unen. Myös stressi vaikuttaa uneen, ja opettelemmekin stressinhallintaa ja ihan konkreettisia rentoutumiskeinoja.

Kymmenen kertaa kokoontuvassa ryhmässä vertaistuella on suuri rooli. Unesta puhutaan avoimesti, ja samalla osanottajat huomaavat, että muillakin on samanlaisia ongelmia.
- Ryhmäläiset ovat ottaneet käyttöön toistensa keinoja. Esimerkiksi joku kokeilee, onnistuuko olemaan käymättä tupakalla yöllä, ja kokemus jaetaan ryhmäläisten kesken. Jos joku rentoutusmusiikki on auttanut yhtä ryhmäläistä, niin toinenkin innostuu kokeilemaan.

- Se on mieletöntä, miten ihmiset tarttuvat vertaistensa neuvoihin, ihan eri tavalla kuin jos hoitaja ehdottaisi niitä vastaanotolla, Salonen innostuu.

Ryhmässä keskustellaan myös unilääkkeistä psykiatrin läsnä ollessa.
- Monella ryhmäläisellä on käytössään unilääkkeitä. On tärkeää keskustella, miksi lääkkeitä määrätään ja milloin niitä on syytä käyttää. Keskustelemme, miten lääkkeiden käyttöä vähennetään ja milloin niistä olisi syytä päästä eroon.
- Unettomuuden kanssa selviytymiseen kannattaa etsiä jokin muu keino kuin pillerit, Salonen vakuuttaa.

Lempäälässä uniryhmät ovat tarkoitettu kaikille kuntalaisille, jotka kokevat, että unen kanssa on haasteita. Uusimmassa tällä viikolla alkaneessa ryhmässä on mukana asiakkaita, jotka on ohjattu mukaan muun muassa terveyskeskuksesta, neuvolasta ja työvoimasta.

Unen ja vireystilan säätelyn ryhmissä tulokset ovat olleet hyviä. Ryhmässä toimiminen on myös tehokasta.
- Kaikki ryhmäläiset ovat alkaneet nukkua paremmin, osa huikean paljon paremmin, osa vähän paremmin. Turha nukkumiseen liittynyt stressi on jäänyt pois, ja ryhmäläiset ovat tulleet armollisemmaksi itseään kohtaan ja ovat ymmärtäneet millaisia nukkujia he itse ovat. Palaute meille vetäjille on ollut erittäin hyvä, Salonen toteaa.

Uniryhmät ovat Suomessa vielä harvinaisia, mutta tavoitteena on lisätä unen hoidon opastusta koko maahan. UKK-instituutin VESOTE-kärkihankkeessa koulutetaan yli 1000 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista elintapaohjaukseen. Uusin opintojakso on uniterveydestä ja unettomuuden lääkkeettömästä hoidosta. VESOTE-hankkeen tavoitteena on lisätä elintapa-asioiden kuten unen, liikunnan ja ravinnon puheeksi ottamista vastaanotoilla.

Lue lisää VESOTE-hankkeesta UKK-instituutin verkkosivuilta.

Näin voit parantaa untasi - uniryhmän vetäjän Minna Salosen vinkit

  • Muista että monella asialla on vaikutusta uneesi
  • Älä pidä kännykkää viimeiseen asti mukana tai katso tablettia tai televisiota viimeiseksi. Sininen valo vaikuttaa kehon melatoniinin eritykseen ja se hankaloittaa nukahtamista.
  • Älä katso jännityselokuvia juuri ennen nukkumaanmenoa. Silloin kehosi adrenaliinitaso nousee ja keho ei pysty rauhoittumaan.
  • Kova hikiliikunta myöhään illalla saattaa haitata nukahtamista. Kehon adrenaliinitaso on koholla, ja elimistö ei pääse rauhoittumaan. Kevyt liikunta sen sijaan on suositeltavaa.
  • Syö illalla kevyemmin ja proteiinipitoista ruokaa.
  • Pohdi huolia ja murheita päiväsaikaan ja keskustele niistä ympärillä olevien ihmisten kanssa. Sängyssä niihin harvoin löytyy ratkaisua.

Lisätietoja
Minna Salonen
Vastaava sairaanhoitaja, Lempäälän terveyskeskus, Psykiatrian yksikkö
Himminpolku 6, 37500 Lempäälä
p. 0500-905339 tai toimisto 040-133 7329
minna.salonen (at) lempaala.fi

tai

Tommi Vasankari, johtaja, UKK-instituutti
lääketieteen tohtori
Puh. 03 2829 201
2. Puh. 040 5059 157
tommi.vasankari (at) uta.fi

 

 
Edellinen muokkaus: 15.03.2018