Työmatkakävelyn ja -pyöräilyn edistäminen vaikutti motivaatioon, mutta ei käyttäytymiseen

Työmatkakävelyn ja -pyöräilyn edistäminen vaikutti motivaatioon, mutta ei käyttäytymiseen

Tiedote 4.6.2019

 

Kävely- ja pyöräilyväylien parannustyöt ja työpaikkakohtaiset edistämistoimet vaikuttivat myönteisesti työntekijöiden aikomukseen, halukkuuteen ja tilaisuuksiin kävellä tai pyöräillä työmatkoja. Työntekijät eivät kuitenkaan alkaneet kävellä tai pyöräillä työmatkojaan aiempaa enemmän.

– Käyttäytymisen muutosta koskeva tutkimustulos saattoi johtua ainakin osittain edistämistoimien lyhyestä kestosta, pohtii Tampereella toteutetun tutkimuksen vastuututkija Minna Aittasalo UKK-instituutista.

Suomalaiset liikkuvat suosituksiin nähden liian vähän, joten työmatkojen kulkeminen osittain tai kokonaan jalan tai pyöräillen on helppo tapa lisätä liikkumista. Lisäksi kävely ja pyöräily auttavat ilmastotavoitteisiin pääsemisessä. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi tarvitaan kuitenkin esimerkiksi terveyden, liikenteen ja ympäristön toimijoiden valtakunnallista ja paikallista yhteistyötä.

– Aiemman tutkimustiedon perusteella tiedetään, että yksilön kulkutapavalintoihin vaikuttavat fyysisen ympäristön lisäksi myös sosiaaliset ja yksilölliset tekijät, Aittasalo toteaa.
– Tamperelaistutkimus oli ensimmäinen työmatkakävelyn ja -pyöräilyn edistämistä monipuolisesti ja -tieteellisesti tarkasteleva tutkimus niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin kävely- ja pyöräilyväylien parannustöiden ennen–jälkeen-vaikutuksia työmatkakävelyyn ja -pyöräilyyn sekä väylien laatuun. Osallistujina oli yli 1800 työntekijää 11 työpaikasta Hatanpään alueelta. Toiseen vaiheeseen otettiin lisää reilut 800 työntekijää viidestä työpaikasta Hervannan alueelta. Interventioryhmän työpaikoissa käynnistettiin organisaatioon, työyhteisöön ja yksilöön kohdistuvat toimet työmatkakävelyn ja -pyöräilyn edistämiseksi. Vertailuryhmän työpaikat jatkoivat toimintaansa kuten ennenkin.

Tutkimuksesta vastasi UKK-instituutti yhteistyökumppaneinaan Tampereen kaupunki, Tampereen teknillinen yliopisto, WSP Finland, Ekokumppanit Oy, Oxfordin yliopisto Englannista ja Grazin yliopisto Itävallasta. Rahoittajana oli opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tutkimuksessa tuotetut materiaalit:

Maksuton Viisaan liikkumisen työpaikka -työkalu ja muut aineistot työmatkakävelyn ja -pyöräilyn edistämiseen työpaikalla: ukkinstituutti.fi/viksu

Alkuperäisjulkaisu:

Aittasalo M, Tiilikainen J, Tokola K, Suni J, Sievänen H, Vähä-Ypyä H, Vasankari T, Seimelä T, Metsäpuro P, Foster C, Titze S. Socio-ecological natural experiment with randomized controlled trial to promote active commuting to work: process evaluation, behavioral impacts, and changes in the use and quality of walking and cycling paths. Int J Environ Res Public Health 2019;16:1661.

Haastattelupyynnöt:

UKK-instituutti, erikoistutkija Minna Aittasalo, 046 922 2094, minna.aittasalo(a)ukkinstituutti.fi

 
Edellinen muokkaus: 04.06.2019