Helpot ja vaativat lajit

Liikuntaa ryhmässä

Jos olet aloittamassa liikuntaa tai aloitat liikkumisen pitkän tauon jälkeen, ole itsellesi lempeä. Ikää on kertynyt, painoa ehkä myös. Aloita vähitellen. Lisää liikuntaa tuntemustesi mukaan.

Liikunta voi tulla tavaksi, jos valitset lajin, josta tykkäät. Mitään ei tule tehtyä pitkään väkisin. Kokeilemalla löydät sinulle sopivalta tuntuvan lajin.

Lajeissa on eroja

Turvallisinta on aloittaa helpoista eli vähän liikehallintaa tai taitoa vaativista lajeista. UKK-instituutissa on kehitetty 0–5-asteikko, josta voi olla sinulle apua, kun mietit itsellesi sopivaa lajia.

  • Mikä laji sinulle sopisi, kun itse arvioit omaa liikehallintaasi?
  • Mikä laji sinua miellyttää, kun kokeilet eri lajien vaativuutta?

Turvallisinta on aloittaa asteikon alkupäästä eli vähemmän vaativista lajeista. Kun jatkat liikkumista ja kehityt, voit valita jo vaativimpiakin lajeja.

Liikemuisti auttaa. Jos olet harrastanut jotain lajia nuorena, saatat hallita sen tietämättäsi, tavalla tai toisella, vaikka vuosikymmenten päästä. Kokeile.

Lajit liikehallinnan vaativuuden mukaan

0 = helpoimmat eli vähiten taitoa tai liikehallintaa vaativat
5 = vaativimmat eli eniten taitoa tai liikehallintaa vaativat

0 perusliikunta: kävely, juoksu, hölkkä, kuntojumppa, suunnistus
1 pyöräily, uinti, kuntosaliharjoitukset, melonta
2 aerobic, keilaus, golf, yleisurheilulajit
3 murtomaahiihto, sulkapallo, tennis, squash, lentopallo, tanssi
4 jazztanssi, luistelu, jääkiekko
5 rullaluistelu, laskettelu, itsepuolustuslajit

Asteikossa ovat mukana lajit, joita tutkittavina olleet 41–47-vuotiaat suomalaiset ilmoittivat harrastaneensa aikuisiällä.

 

 
Edellinen muokkaus: 29.08.2016