Maraton edellyttää hyvää valmentautumista

Kohtuus on turvallinen valinta liikunnassakin, sillä tutkimusten mukaan kevyt ja kohtuullisesti kuormittava liikunta useana päivänä viikossa on suositeltavaa sekä psyykkisen että fyysisen terveyden kannalta.

Yhä useammat ihmiset kuitenkin osallistuvat maratoneille ja muihin ajallisesti pitkäkestoisiin ja elimistöä kuormittaviin liikuntasuorituksiin. Näihin liittyvät riskit ja niiden ehkäisy on hyvä tuntea.

Mahdollisimman turvallinen osallistuminen maratonin kaltaiseen liikuntasuoritukseen edellyttää hyvää valmistautumista. Tämä tarkoittaa vähintään puolen vuoden, mutta mielellään vuoden mittaista asiantuntijan ohjauksessa tapahtuvaa säännöllistä harjoittelua.

Lääkärintarkastukseen ennen harjoittelun aloittamista

Lääkärintarkastus on paikallaan ennen maratonille tähtäävän harjoittelun aloittamista. Tällöin lääkäri voi kartoittaa mahdolliset vammojen ja sairauksien riskitekijät.

Lääkärintarkastuksen yhteydessä on hyvä muistaa, että liikunnan aikaisen äkkikuoleman kolme yleisintä syytä ovat sepelvaltimotauti, sydänlihastulehdus eli myokardiitti ja hypertrofinen kardiomyopatia eli sydänlihassairaus, jolle on ominaista sydänlihaksen paksuuntuminen. Nykyään maratonjuoksujen yhteydessä sattuvat kuolemat ovat onneksi harvinaisia.

Maratonjuoksija hakeutuu tavallisimmin lääkärin hoitoon iho-ongelmien, tuki- ja liikuntaelinten vaivojen sekä lämpötasapainoon liittyvien ongelmien, kuten lämpöpyörtymisen ja -uupumisen takia.

Puolimaratonille ennen päätavoitetta

Maratonin pituus on 42 kilometriä, puolimaratonin 21 kilometriä.

Pitkäkestoiseen liikuntasuoritukseen lähtijän kannattaa muistaa, että:

  • turvallinen osallistuminen edellyttää huolellista neste- ja energiatasapainon ylläpidon suunnittelua ja toteutusta
  • olosuhteisiin sopiva vaatetus sekä iskua riittävästi vaimentavat jalkineet on hankittava ja testattava hyvissä ajoin
  • iho tulee suojata hankaumilta sekä liialliselta UV-säteilyltä
  • ensikertalaisen kannattaa turvallisuussyistä juosta maraton ilmastollisesti viileissä olosuhteissa
  • ensikertalaisen on parempi juosta 21 km:n puolimaraton ennen 42 km:n päätavoitetta.


LK

Lähteet

Suomen Lääkärilehti 40/2006: Jari Parkkari. Onko maratonin juokseminen turvallista?

 
Edellinen muokkaus: 04.12.2014