Lepo ja ravitsemus

Vireys ja jaksaminen ovat kaiken hyvinvoinnin perusta. Pirteänä ja valppaana oleminen vähentää tapaturmariskiä liikunnan aikana. Riittävä lepo ja uni auttavat jaksamaan. Terveellisellä ja monipuolisella ravinnolla on myös suuri rooli hyvän vireystilan ylläpitämisessä. Huolehdi tasaisesta ateriarytmistä päivän aikana.

Vältä raskasta syömistä juuri ennen liikuntaa. Hae hyvä vireystila alkulämmittelyssä ja keskity huolella liikuntasuoritukseen. Liikunnan jälkeen kannattaa syödä kunnollinen ateria ja huolehtia riittävästä nesteensaannista, jotta kehon palautuminen harjoituksesta käynnistyy.

Liikunnan aikana janojuomaksi riittää yleensä pelkkä vesi. Tavallinen liikkuja ei tarvitse erityistä nestetankkausta liikunnan aikana, kunhan muistaa juoda riittävästi vettä pitkin päivää.

Pitkäkestoiseen (yli kaksi tuntia) tai erityisen raskaaseen liikuntaan kannattaa varautua ottamalla mukaan vettä sekä urheilujuomaa tai mehua. Myös hiilihydraattipitoista välipalaa – esimerkiksi banaani, kuivatut hedelmät tai energiapatukka – voi haukata tarvittaessa.

/LB

 
Edellinen muokkaus: 15.12.2014