Liikuntavammojen ensiapu

Liikuntavamman sattuessa nopea ensiapu on tärkeää vamman aiheuttaman haitan minimoimiseksi. Paraneminen on nopeampaa, kun hoito aloitetaan heti.

Liikuntavamman ensiapuun pätee KKK-muistisääntö

  1. Kompressio eli puristus
    Purista vammakohtaa heti käsin. Sido vamma-alueen ympärille tukeva side. Huolehdi kuitenkin riittävästä verenkierrosta. Raajan normaalin värin ja tunnon tulee säilyä. Kompression tarkoituksena on tukkia verisuonet ja vähentää siten verenpurkaumaa vamma-alueella.
  2. Kohoasento
    Nosta vammautunut raaja tai kehonosa kohoasentoon sydämen yläpuolelle. Nostettaessa loukkaantunut alue sydämen yläpuolelle, verenpaine laskee ja verenkierto vammakohdassa vähenee.
  3. Kylmähoito
    Sido kylmäpakkaus tai jääpussi vamma-alueelle puristuksen säilyttämiseksi. Laita kylmäpakkauksen ja ihon väliin ohut kangas (esimerkiksi sukka tai pyyhe), jotta ihoalue ei palellu. Jatka kylmähoitoa 20 minuutin ajan. Kylmähoidon tarkoituksena on supistaa verisuonia ja vähentää verenpurkaumaa vamma-alueella.

Jatka KKK-hoitoa kotona 2–3 vuorokauden ajan. Käytä tarvittaessa tulehduskipulääkkeitä kivun lievitykseen ja vältä vamma-alueen kuormittamista 3–5 vuorokauden ajan. Jos vamman aiheuttama kipu ja turvotus ovat voimakkaita, etkä pysty varaamaan painoa vammautuneen kehonosan varaan tai vamma muuten mietityttää, hakeudu lääkäriin.

/LB

 
Edellinen muokkaus: 15.12.2014