Lumikenkäily on hauskaa retkeilyä ja tehokasta hikiliikuntaa

Lumikenkäily UKK-instituutti

Lumikenkäily on helppoa ja hauskaa terveysliikuntaa, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Sitä voi suositella koko perheen yhteiseksi talviulkoilumuodoksi. Liikkuminen lumikengillä muistuttaa tavallista kävelyä, mutta jalkoja liikutetaan hieman matalammalla ja laahaten. Lumikenkäilijä pääsee kulkemaan poluilla, umpihangessa tai merkityillä reiteillä, joita löytyy joistain kaupungeista, retkipaikoista ja rinnekeskuksista.

Lumikenkäilyn vauhdin, tehon ja kulkureitin voi valita oman mieltymyksen ja kunnon mukaan. Lumen tuoma vastus lisää rasitusta. Märässä lumessa kenkäily on huomattavasti raskaampaa kuin kevyessä pakkaslumessa. Kovapohjaisella reitillä ja tasaisessa maastossa liikkuminen on helppoa ja kuluttaa vähän energiaa. Sauvojen käyttö ja mäkinen maasto puolestaan nostavat sykettä ja lisäävät energiankulutusta. Sauvat myös auttavat tasapainon ylläpidossa erityisesti vaihtelevassa maastossa.

Lumikenkäkävely on monipuolista liikuntaa

Lumikenkäily parantaa muiden kestävyysliikuntamuotojen tapaan ensisijaisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa eli kestävyyskuntoa ja jossain määrin myös lihasvoimaa ja tasapainoa.

Lumikengillä eteneminen tuntuu reisissä ja pakaroissa, sillä käytössä ovat alaraajojen suuret lihasryhmät. Alaraajojen lihaksiston voimaa kannattaakin harjoittaa ja ylläpitää läpi elämän. Alaraajojen heikko voima on yhteydessä kävelyn hidastumiseen, tasapainovaikeuksiin sekä kaatumisiin.

Kun lumikenkäillessä ottaa käyttöön sauvat, saavat myös ylä- ja keskivartalo tehokasta liikuntaa. Kaikenlainen kestävyysliikunta parantaa muun muassa elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, alentaa verenpainetta ja pienentää riskiä sydän- ja verisuonisairauksille.

Edellä mainittujen terveysliikuntavaikutusten lisäksi talvisessa luonnossa liikkuminen on mieltä virkistävää ja rentouttavaa. Lumikengillä retkeillään usein ryhmässä, mikä tuo liikuntaan myös sosiaalisen ulottuvuuden. 

Välineet lumikenkäilyyn

Lumikengillä pääsee nopeasti maastoon, sillä kengät ovat heti toimintavalmiit. Lumikenkiä voi vuokrata monista retkeilykeskuksista  ja niitä myydään urheiluliikkeissä. Lumikenkien hinta-laatusuhde näkyy materiaaleissa. Kenkä kannattaa valita oman käyttötarkoituksen ja painon mukaan.

Mitä suurempi kengän pinta-ala on, sitä paremmin se kantaa upottavassa lumessa. Käyttömukavuuteen vaikuttava tekijä on kenkien kiinnitysmekanismi. Turvallisuutta lisäävä ominaisuus ovat puolestaan lumikengänpohjien jääpiikit, jotka varmistavat pidon myös jäällä ja jyrkässä maastossa.

Parhaiten omaan käyttöön sopivat lumikengät löytää kokeilemalla. Lumikengän ei tarvitse olla henkilökohtainen harrastusväline. Sama kenkä voi sopia usealle perheenjäsenelle.

Jalkineeksi lumikenkään suositellaan tukevia retkeilyjalkineita.

Sauvoiksi käyvät esimerkiksi kärkipiikillä ja sommalla varustetut teleskooppikävelysauvat. Sauva on mitaltaan sopiva, kun se on noin 50 cm käyttäjän omaa pituutta lyhyempi.

Katso lumikenkävertailut: Retki-lehti 2017

Huolehdi turvallisuudesta

Lumikengillä retket suuntautuvat usein uusiin maastoihin. Reitin suunnittelu, kelin ja maastossa etenemisen tarkkailu sekä ajankulumisen seuraaminen ovat tarpeen, jotta vältytään eksymisiltä, voimien ehtymiseltä ja pimeän yllättämiseltä kesken matkan.

Pakkassää voi hyydyttää puhelimen ja sitä myötä navigaattorin. Niinpä varavirtalähde sekä kartta ja kompassi voivat olla tarpeelliset varusteet merkittyjen reittien ulkopuolella retkeiltäessä.

Retkeily talvisissa olosuhteissa kuluttaa runsaasti energiaa, joten mukaan on syytä varata riittävästi välipalaa ja juomaa.

Kerrospukeutuminen kannattaa. Silloin vaatetusta on helppo lisätä tai vähentää tarpeen mukaan kelin tai kehonlämmön muuttuessa.

 

Lue lisää lumikenkäilystä

 

PK, KO ja RO

 

 
Edellinen muokkaus: 02.03.2018