Sähköpyöräily

Tutkimustietoa sähköpyöräilystä

Sähköpyörä maalaismaisemassa

Mikä sähköpyörä on?

Yleensä sähköpyörällä tarkoitetaan sähköavusteista polkupyörää, joka on varustettu enintään 250 watin sähkömoottorilla. Sähkömoottori avustaa pyöräilyä vain poljettaessa ja sammuu automaattisesti 25 kilometrin tuntivauhdissa, jonka jälkeen pyörä toimii ainoastaan polkuvoimalla. Avusteisuuden määrää voi itse säätää.

Ketkä käyttävät sähköpyörää?

Käyttäjät ovat yleisimmin yli nelikymppisiä, hyvin koulutettuja ja hyvin toimeentulevia. Toistaiseksi on vielä epäselvää, missä määrin sähköpyöräily onnistuu korvaamaan autoilua ja toisaalta houkuttelemaan mukaan fyysisesti passiivisia henkilöitä.

Euroopassa vuonna 2012 sähköpyörien osuus kaikkien polkupyörien myynnistä oli suurin Hollannissa ja Sveitsissä. Suomi sijoittui tuolloin 27 maan vertailussa 14:nneksi.

Miksi käyttää sähköpyörää?

Sähköpyöräilyä, kuten tavallista polkupyöräilyäkin tehdään liikunnan, hyödyn ja virkistyksen vuoksi. Työmatka- ja asiointipyöräilijöille ympäristöystävällisyys on tärkeä argumentti sähköpyöräilyn puolesta, kun taas vapaa-ajan pyöräilijöillä painavat enemmän terveyshyödyt.

Sähköpyöräilyn etu on, että vauhdin pitäminen yllä onnistuu pienemmällä fyysisellä ponnistuksella. Tämä lisää pyöräilyn mukavuutta ja tekee siitä joidenkin tutkimusten mukaan pyöräilijöiden mielestä jälleen hauskaa.

Tavallisimpia syitä hankkia sähköpyörä ovat pitkät etäisyydet ja se, että pystyy pyöräilemään kauemmin ilman väsymistä. Sähköpyörän toivotaan myös innostavan pyöräilemään useammin tai aloittamaan pyöräilyn. Sähköpyörähankinnan onkin todettu lisäävän pyöräilyn useutta ja kilometrimäärää.

Sähköpyöräilyn fyysinen kuormittavuus 

Tutkimusaineistot ovat pieniä ja valikoituneita ja tarkastelutavat vaihtelevat. Sähköpyöräilyssä syke, maksimaalinen hapenottokyky ja alaraajojen lihasaktiivisuus jäävät ymmärrettävästi pienemmiksi kuin tavallisessa polkupyöräilyssä. Pienemmyys riippuu kuitenkin paljon avusteisuuden määrästä, pyöräilynopeudesta ja pyöräilijän senhetkisestä fyysisestä kunnosta.

Sähköpyöräilyn teho yltää joka tapauksessa – riippumatta avusteisuudesta tai pyöräilynopeudesta – kohtuukuormitteisen liikunnan tasolle, jolla on tutkitusti terveyttä edistäviä vaikutuksia. Liikuntaa harjoittelemattomat voivat saavuttaa sähköpyöräilyllä jopa kovatehoisen liikunnan tason. Lisäksi keskimäärin fyysisesti kevyemmän sähköpyöräilyn jälkeen voi olla helpompi selviytyä keskittymistä vaativista tehtävistä.

Sähköpyöräilyn terveyshyödyt

Sähköpyöräilyn teho yltää siis mainiosti terveysliikunnan tasolle, joten sillä on edellytyksiä tuottaa monia terveyshyötyjä. Sähköpyöräilyn vaikutuksia terveyteen on kuitenkin ehditty tutkia vasta vähän. Tulokset ovat kuitenkin rohkaisevia. Esimerkiksi kohtuutehoinen 40 minuutin sähköpyöräily vähintään kolmena päivänä viikossa yhteensä neljän viikon ajan paransi pyöräilijöiden verensokeriarvoja ja maksimaalista hapenottokykyä.

Sähköpyöräily ja fyysisen kunnon kohentaminen

Polkeminen suurella avusteisuudella kohentaa huonokuntoisten ja vähän liikkuvien henkilöiden fyysistä suorituskykyä. Mitä huonokuntoisempi henkilö on, sitä selkeämpiä ovat kuntomuutokset. Parempikuntoiset tarvitsevat kuntonsa kohentamiseksi suurempaa kuormitusta, jonka saa sähköpyörällä aikaan vähentämällä avusteisuuden määrää. Hyväkuntoisia sähköpyöräily auttaa palautumaan muusta kovasta harjoittelusta.

Sähköpyöräilyn turvallisuus

Sähköpyöräilijöiden on havaittu olevan tavallisia polkupyöräilijöitä alttiimpia liikenneonnettomuuksille. Tämä voi johtua muun muassa 40−50 prosenttia tavallista polkupyöräilyä suuremmasta nopeudesta. On myös viitteitä siitä, että sähköpyöräilijät tuntevat turvallisuutensa liikenteessä paremmaksi kuin tavallisella polkupyörällä liikkujat. Joissakin maissa sähköpyöräilijöiden on myös todettu ajavan ”päin punaisia” useammin kuin tavallisten pyöräilijöiden.

 

UKK-instituutissa teeman asiantuntija

Minna Aittasalo

 

Lähteet

Bentsen S, malnes L, Langåker A, Bere E. Physical activity when riding an electric assisted bicycle. In J Behav Nutr Phys Act 2017;14:55.

Fishman E, Cherry C. E-bikes in the mainstream: Reviewing a decade of research. Transport Reviews 2016;36:72-91.

Fyhri A, Heinen E, Fearnley N, Sundfør HB. A push to cycling – exploring the bike’s role in overcoming barriers to bicycle use with a survey and an intervention study. International Journal of Sustainable Transportation 2017;11:681-695.

Louis J, Brisswalter J, Morio C, Barla C, Temprado JJ. The elctrically assisted bicycle: an alternative way to promote physical activity. Am J Phys Med Rehabil 2012;91:932-940.
Peterman JE, Morris KL, Kram R, Byrnes WC. Pedelcs as a physically active transportation mode. Eur J Appl Physiol 2016;116:1565-1573.

Theurel J, Theurel A, Lepers R. Physiological and cognitive responses when riding an electrically assisted bicycle versus a classical bicycle. Ergonomics 2012;55:773-781.

 

Sähköpyöräily mediassa

Katso Ylen pääuutisten juttu sähköpyöräilybuumista 11.5.2018. Yhtenä haastateltavana erikoistutkijamme Minna Aittasalo. Juttu alkaa ajassa 14.30.

Lue kirjoitus Sähköpyörä kohentaa huonokuntoisten terveyttä Tehy-lehdessä 24.5.2018. Kirjoituksen yhtenä lähteenä on tällä verkkosivulle koottu tutkittu tieto sähköpyöräilystä.

 

 

 
Edellinen muokkaus: 13.06.2018