Sauvakävelyn tekniikka

Jos sauvakävely on pelkästään "sauvojen ulkoiluttamista", se ei tuota tavallista kävelyä enempää hyötyjä liikkumiseen. Tekniikan parantaminen tehostaa liikkumista.

Perustekniikka

  • Pidä ote rentona äläkä purista sauvoja.
  • Paina sauva maahan vastakkaisen jalan kantapään tasolle tai taaemmaksi.
  • Suuntaa sauvan työntö taakse – älä kannattele tai "lypsä" sauvoja edessäsi, se rasittaa hartioita.
  • Työntele sauvoja luonnollisesti kävelyn rytmissä.

Ikäihmisten näkee usein kannattelevan sauvoja. Jos tasapaino on jo heikentynyt, sauvat antavat tukea kävelylle, vaikkei oikeaa tekniikkaa löytyisikään. Tällöin kannattaa koettaa rentouttaa hartiat kävelyn jälkeen, hartioita pyöritellen ja käsiä venytellen.

 Sauvakävelytekniikka

 Sauvakävelytekniikka

 

Lisätehoa tekniikkaan

  • Pidä keskivartalo ryhdikkäänä, kallista vartaloa hieman eteenpäin, suuntaa katse eteenpäin ja pidä katse kaukana edessä.
  • Paina sauva maahan vartalon takana, avaa kämmen ja työnnä.
  • Pidennä askelta, työnnä pakarasta asti ja ponnista päkiällä
    hae työnnön aikana keskivartalon kiertoa.
  • Vaihtele kävelyrytmiä: pompahtele, juokse mäki ylös sauvojen kanssa.

Lyhyetkin sauvajuoksut tai reippaat sauvakävelyt (ylämäki, pylväänväli) ovat hyviä hengästyttäviä, kestävyyskuntoa nostavia harjoituksia sauvakävelyn lomassa. Ne ovat hyvää ns. intervalliharjoitusta, jossa hengitys- ja verenkiertoelimistö saavat vähän enemmän kuormitusta.

 
Edellinen muokkaus: 04.12.2014