Jalkapallo

Voiko sairaana liikkua?

Älä liiku flunssaisena

  • Liikuntaa ei suositella yleisoireisen flunssan aikana, eli jos on kuumetta, lihas- tai nivelkipuja sekä väsymystä. Kevyt liikuskelu on kuitenkin suositeltavaa.
  • Säännöllisellä ja kohtuullisella liikunnalla voidaan ehkäistä flunssaa.
  • Hakeudu lääkäriin, mikäli oireet pitkittyvät.

Mikä flunssa?

Flunssa on viruksen aiheuttama äkillinen hengitysteiden limakalvotulehdus. Suomalainen sairastaa 2—4 flunssaa vuodessa, ja tauti kestää yleensä runsaan viikon. 

Lievä nuha ja kurkkukipu eivät vielä ole este kevyen liikunnan harrastukselle, mutta liikunta on lopetettava heti, kun ilmaantuu flunssan yleisoireita, kuten lihaskipua, kuumetta tai väsymystä.

Mikäli liikuntaa harrastaa kuumeisen infektion aikana, elimistön puolustusjärjestelmän toiminta heikkenee, taudinaiheuttajien lisääntyminen kiihtyy ja toipumisaika pitenee. Pahimmillaan seurauksena voi olla sydänoireita tai verenmyrkytys.

Flunssan vaikutukset fyysiseen kuntoon

Infektio ja kuume laskevat kestävyyskuntoa jopa 25 prosenttia, mikäli vuodelepo kestää viikon. Flunssapotilaille suositellaankin kevyttä liikuskelua tai ainakin sängystä nousua silloin tällöin, sillä pelkkä vuodelepokin saattaa osaltaan heikentää kestävyyskuntoa.

Toipumisaika

Kun oireet häviävät, voi liikunnan jälleen aloittaa varovasti. Elimistön täydellinen toipuminen viikon mittaisesta kuumeisesta flunssasta kestää 2—3 kuukautta. Liian kuormittava liikunta saattaa pidentää toipumisaikaa. Kevyttä liikuntaa jatketaan yhtä kauan, kuin itse flunssan oireetkin kestivät. Siis kahden viikon sairauden jälkeen liikuntaa harrastetaan kahden viikon ajan vain kevyesti.

Milloin lääkäriin?

Mikäli oireita ilmaantuu uudelleen, on liikunta jälleen keskeytettävä. Lääkäriin on syytä hakeutua, jos oireet pitkittyvät ja esiintyy poikkeavaa väsymystä, sydämen rytmihäiriöitä, hengenahdistusta tai rintakipua.

Liikunta ehkäisee

Liikkumattomilla on suurempi riski sairastua flunssaan kuin liikunnan harrastajilla. Kohtuullisella ja säännöllisellä liikunnalla voi ehkäistä hengityselinten tulehduksia ja lyhentää flunssan kestoa. Hyväkuntoisilla on useiden tutkimusten mukaan keskimääräistä hieman parempi yleinen vastustuskyky. Liikunta ei kuitenkaan saa olla liian kuormittavaa, koska raskas liikunta lisää sairastumisriskiä. Flunssaan sairastumisen riski on erityisen korkea raskaan liikunnan jälkeisinä päivinä.

Muista myös ravinto, lepo ja käsihygienia

Infektioita voi ehkäistä myös monipuolisella ravinnolla, mm. nauttimalla runsaasti vihanneksia ja kasviksia, sekä riittävällä levolla. Viisasta on myös välttää liiallista psyykkistä ja fyysistä rasitusta, sillä ne molemmat altistavat flunssatartunnalle. Käsien pesu on vanha hyvä tapa tartuntojen ehkäisemiseksi.

 

Lähteet
Hernelahti M, Heinonen OJ. Ylähengitystieinfektiot ja liikunta. Katsausartikkeli. Suomen lääkärilehti 2008;63(10):943-946

Parkkari J. Liikunta ja infektiot. Teoksessa: Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta. 2. uud. p. Hki: Duodecim, 2011:243-246

 

 

 

 

 
Edellinen muokkaus: 02.05.2017