Paikallaanolon vähentäminen

Paikallaanolon vähentäminen

Opetuspaketti paikallaanolon vähentämisestä terveyden ja liikunnan ammattilaisille

Suomalaiset istuvat suurimman osan päivästä. Runsas istuminen ja muu paikallaanolo on kuitenkin haitallista terveydelle eikä vapaa-ajan liikkuminen välttämättä kompensoi kaikkia haittoja. Toimenpiteitä paikallaanolon vähentämiseksi siis tarvitaan.

Tämä opetus- ja tietopaketti on tuotettu erityisesti terveyden ja liikunnan ammattilaisten käyttöön. Materiaalin avulla voit kertoa paikallaanolon haitoista ja antaa konkreettisia ohjeita sen vähentämiseen. Työterveyshuollon ammattilainen voi hyödyntää pakettia esimerkiksi työhyvinvointipäivinä, opettaja terveystiedon tunneilla ja personal trainer ja hyvinvointivalmentaja valmennusryhmissään.

Tietopaketin sisältö ja rakenne

Paketti on kolmiosainen:

  • Ensimmäinen osa sisältää tutkittua tietoa paikallaanolon merkityksestä terveydelle. Osa on laajuudeltaan 9 sivua.
  • Toisessa osassa kuvataan aikuisten paikallaanoloa sekä tutustutaan istumisen vähentämissuosituksiin. Osa sisältää 13 sivua.
  • Kolmannessa osassa esitellään konkreettisia keinoja ja materiaaleja paikallaanolon vähentämiseen. Osa sisältää 40 sivua.
 

Tarkista aina ennen aineiston käyttöä, että sinulla on uusin versio paketista käytössäsi. Pakettia pidetään ajantasalla tällä verkkosivulla. Uusin versio on Aittasalo & Husu 2019.

Paketin osissa on linkkejä erilaisiin aineistoihin ja verkkosivuille. Saat linkit auki, kun tallennat esityksen SlideShare-palvelusta omalle koneellesi. Tutustu myös osien 1 ja 2 muistiinpano-osuuksiin. Löydät ne ohesta esitysten alta.

Opetus- ja tietopaketin ovat tuottaneet UKK-instituutin erikoistutkijat Minna Aittasalo ja Pauliina Husu. Materiaalin verkkototeutuksesta vastaavat UKK-instituutin verkkopedagogi Nina Merivirta-Köykkä, suunnittelija Raija Oksanen ja julkaisusihteeri Tuula Äyräväinen. Käytä pakettiin viitatessasi lähdettä: Aittasalo M, Husu P. Paikallaanolon vähentäminen, UKK-instituutti 2019.

 

Osa 1: Runsaan paikallaanolon terveydellinen merkitys

 Istumisen vähentäminen: osan 1 muistiinpanot (pdf)

 

Osa 2: Suomalaisten aikuisten paikallaanolo

 Istumisen vähentäminen: osan 2 muistiinpanot (pdf)

 

Osa 3: Miten paikallaanoloa voi vähentää ja liikettä lisätä työpäivän aikana?

 

Katso myös

 

 
Edellinen muokkaus: 27.09.2019