Oma selkä -harjoitusohjelma

Oma selkä -harjoitusohjelma

Liikuntaohjelma selkävaivojen omatoimiseen hallintaan

Liike ja liikkuminen ovat tehokkain keino vähentää selkäkipua, parantaa toimintakykyä ja elämänlaatua. 

Oma selkä -ohjelma tarjoaa harjoitusvideoita selän omatoimiseen lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun. Tutustu UKK-instituutin selkätutkijoiden suunnittelemiin ja tutkimusnäyttöön perustuviin lihaskuntoharjoitusohjelmiin.

Oma selkä -ohjelman harjoitusvideot

Lihaskuntoharjoitukset

Aloita tästä

Aloita tästä -harjoitus on sopiva valinta lihaskuntoharjoittelun aloittamiseen 4─6 viikkoa akuutin alaselkäkivun alkamisen jälkeen.

 

Lisää tehoa

Lisää tehoa -harjoituksen liikkeet tuovat asteittain lisää haasteita kehon hallintaan sekä lihasvoiman ja kestävyyden harjoittamiseen.

 

Haasta itsesi

Haasta itsesi -harjoituksen liikkeet tuovat asteittain lisää haasteita kehon hallintaan sekä lihasvoiman ja kestävyyden harjoittamiseen.

 

Liikkuvuusharjoitus

Liikkuvuusharjoitusten tavoitteena on lihaskireyksien hellittäminen ja liikkuvuuden ylläpito tai lisääminen selässä, etenkin rintarangan alueella sekä olka- ja lonkkanivelissä. Oma selkä -ohjelman harjoitukset tehdään hengityksen tahdissa.

 

Rentoutus

Rentoutusasento

Videosta saat vinkkejä mukavan, selälle sopivan rentoutumisasennon löytämiseen. Voit rentoutua ohjatusti Oma selkä -ohjelman lihaskuntoharjoituksen jälkeen tai itsenäisenä harjoituksena.

 

Loppurentoutus

Voit rentoutua ohjatusti joko lihaskuntoharjoituksen jälkeen tai tehdä itsenäisen rentoutusharjoituksen.

 

 

 
Edellinen muokkaus: 24.02.2020