Vinkit korona-aikaan

Vinkit korona-aikaan

Kevään poikkeusolot ovat aiheuttaneet suuria muutoksia jokapäiväiseen arkeen, kuten päivittäiseen liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen. Koronapandemian vaikutukset näkyvät myös oppilaitosten arjessa verkkopohjaisen opetuksen ja kodeissa tapahtuvan opiskelun myötä. Lisäksi työpaikoilla on jouduttu tekemään monenlaisia sopeutuksia esimerkiksi etätöiden ja tehtävien uudelleenjärjestelyjen muodossa.

Liikkumisen jatkamiseksi ja verkko-opetuksen sekä etätyöskentelyn helpottamiseksi kokosimme yhteen kaikki korona-ajan vinkkimme. Sivulle linkatuista jutuista löydät ideoita arjen aktivoimiseksi ja liikkeen lisäämiseksi sekä asiantuntijoidemme ohjeita turvalliseen harjoitteluun ja palautumiseen. Voit myös hyödyntää oppimateriaalejamme perus- ja toisella asteella ja korkeakouluissa sekä kehittää kaatumisten ehkäisyn osaamistasi maksuttomilla KaatumisSeula®-aineistoilla. Sivua täydennetään vielä muilla ammatillisen osaamisen täydentämiseen soveltuvilla koulutusvinkeillä.

 

Kehitä kaatumisten ehkäisyn osaamistasi maksutta

UKK-instituutin Kaatumisseula.fi-sivustolla on tarjolla runsaasti tietoa ja aineistoja sekä koulutusta ja luentoja kaatumisten ehkäisyn tueksi. 

Verkkolehden listauksesta löydät mm. maksuttoman verkkokoulutuksen kaatumisten ehkäisystä, luentotallenteita kaatumisten ehkäisyn eri osa-alueista sekä aineistopankin kolmannen sektorin järjestö- ja yhdistystoimijoille.

Hyödynnä myös työkaluja ja materiaaleja sekä tutustu uuteen kaatumisen arvoinnin sähköiseen sovellukseen: bit.ly/kaatumisvaara

KaatumisSeula®-sisältöjä pääset selaamaan myös suoraan: kaatumisseula.fi

 

Kokeile kotona: Taukojumppia ja treenejä moneen makuun

Lisää liikettä päivään ja ota käyttöösi eri-ikäisille sopivat jumppavideomme ja harjoitusohjelmamme.

Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä myös koronan keskellä päivittäin – mitä useammin, sen parempi. Liikuskelu aktivoi lihaksiasi, vähentää kehosi kuormittumista sekä lisää tuki- ja liikuntaelimistösi hyvinvointia. Liike ja liikkuminen ovat tutkitusti tehokkaita keinoja myös esimerkiksi selkäkivun vähentämisessä sekä toimintakyvyn ja elämänlaadun parantamisessa.

UKK-instituutissa tuotettuja taukojumppia ja muita liikkumisvinkkejä on koottu verkkolehden juttuun. Testaa treenejä, valitse suosikkisi ja aktivoi arkeasi monipuolisilla liikkeillä.

Taukojumpat ja liikkumisvinkit löytyvät myös Järjestöportaalista: ukkinstituutti.fi/jarjestoille/taukojumpat-ja-liikkumisvinkit

 

Liikkeelle myös korona-aikana – Lue UKK-instituutin kootut vinkit

Koostimme lukupaketin UKK-instituutin asiantuntijoiden ohjeista poikkeusolojen liikkumiseen, paikallaanolon tauottamiseen ja urheiluun.

Koronapandemia on aiheuttanut suuria muutoksia päivittäiseen liikkumiseen, liikunnan harrastamismahdollisuuksiin sekä kilpaurheiluun. Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että liikkumista ja treenaamista jatketaan myös poikkeusoloissa, ja UKK-instituutin asiantuntijat ovat antaneet monessa eri mediassa ohjeita ja vinkkejä korona-ajan liikkumiseen.

Verkkolehden koosteesta ja linkatuista jutuista voit lukea tarkemmin, miten asiantuntijamme ovat ohjeistaneet harjoittelemaan ja palautumaan koronan keskellä.

 

Hyödynnä UKK-instituutin verkkoaineistoja etäopetuksessa

Tarjoamme monipuolisia, maksuttomia materiaaleja liikunnan ja terveystiedon digitaaliseen pedagogiikkaan.

Koronavirustilanteen vuoksi perus- ja toisen asteen sekä korkeakoulujen opetus on siirtynyt tai siirtymässä sähköisesti toteutettavaksi. Etäopiskelun ja -oppimisen tueksi tarvitaan laadukkaita digitaalisia aineistoja. Löydät niitä runsaasti UKK-instituutin omilta sekä hankkeittemme verkkosivuilta.

Poimi maksuttomat materiaalivinkit talteen verkkolehden jutusta & hyödynnä tulevilla tunneilla!

 

 
Edellinen muokkaus: 06.05.2020