Ravitsemus

Ravitsemus

Hyvä ravitsemustila edistää terveyttä ja toimintakykyä, mikä puolestaan auttaa pysymään pystyssä. Monipuolisuus, riittävä energiansaanti ja säännöllinen ateriarytmi ovat terveellisen ruokavalion kulmakiviä.

Tälle sivulle on koottu eri järjestöjen ja muiden toimijoiden tuottamaa ravitsemukseen liittyvää materiaalia, jota myös järjestö- ja yhdistystoimijat voivat hyödyntää oman kaatumisten ehkäisytyönsä tukena.

Materiaaleja ravitsemuksen tueksi

Diabetesliitto

Diabetesliiton ravitsemukseen liittyviltä verkkosivuilta löytyy tietoa mm. eri ruokavalioista, hiilihydraattitaulukko sekä Diabetes-lehden keittokirja.

 

Gerontologinen ravitsemus Gery ry.

Voimaa ruuasta -sivustolta löytyy tietoa ikääntyneiden ravitsemuksesta, ravitsemustermipankki sekä ruokaohjeita.

Voimaa ruuasta -sivusto

 

Luustoliitto

Luustoterveellinen ruokavalio -esitteestä löydät tietoa monipuolisesta ravinnosta sekä tietoa luustolle tärkeistä kalsiumista, proteiinista ja D-vitamiinista, sekä esimerkkiannoksia niistä sisältävistä aterioista ja annoksista.

Luustoterveellinen ruokavalio -esite

 

Kuluttajaliitto

Syö hyvää -verkkosivustolta löytyy artikkeleita, videoita ja reseptejä hyvään syömiseen liittyen.

 

Ruokavirasto

Ikääntyneiden viralliset ravitsemussuositukset löytyvät Ruokaviraston verkkosivuilta.

Ikääntyneiden viralliset ravitsemussuositukset

 

Sydänliitto

Sydänliiton ravitsemukseen liittyviltä verkkosivuilta löytyy erilaisia elintapatestejä liittyen mm. syömistottumuksiin, rasvan laatuun ja suolan saantiin. Sivuilta löytyy myös painoindeksilaskuri.

 

 

 

 
Edellinen muokkaus: 28.02.2020