Liikkumisen suositus

Liikkumisen suositukset

Uusi liikkumisen suositus

Liikkumalla terveyttä – liikkumisen suositus aikuisille

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille (julkaistu lokakuussa 2019)

Tutustu uudistettuun suositukseen

 

UKK-instituutti julkaisi uuden aikuisten liikkumisen suosituksen 21.10.2019. Lue verkkolehtikirjoitus.

 

Vireyttä liikkumalla – liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille (julkaistu joulukuussa 2019)

Tutustu 65+ suositukseen

 

UKK-instituutti julkaisi uuden yli 65-vuotiaiden liikkumisen suosituksen 16.12.2019. Lue verkkolehtikirjoitus

 

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista.

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa.

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.
 

Liikkumisen suositukset eri kohderyhmille

Aikuisten liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille uudistettiin lokakuussa 2019 ja yli 65-vuotiaiden joulukuussa 2019.

Erityissuositukset perustuvat vielä vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan. Ne sekä lasten ja nuorten suositukset tullaan uudistamaan alkuvuoden 2020 aikana.

Eri suosituksista voit lukea oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit ovat kunkin suosituksen kohdalla.

 

Testaa liikutko riittävästi -verkkosovellus

Huom. Sovellus perustuu vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan (täydennettynä päivittäisen istumisen arvioinnilla) eikä siten huomioi lokakuussa 2019 julkaistun liikkumisen suosituksen uusia osioita: paikallaanolon tauottamisen, kevyen liikuskelun ja riittävän unen vaikutuksia terveyteen.

UKK-instituutin maksuttomalla verkkosovelluksella voit arvoida, kertyykö sinulle riittävästi viikoittaista liikkumista. Samalla voit laskea, miten paljon istumista sinulle kertyy yhden päivän aikana.

Verkkosovelluksella voit arvioida

  • viikoittaisen reippaan ja rasittavan liikkumisesi
  • lihaskuntoa ja liikehallintaa harjoittavan liikkumisesi
  • päivittäisen istumisesi.

Testaa liikkumisesi verkkosovelluksella

 


 

 
Edellinen muokkaus: 16.12.2019