Lasten ja nuorten liikkumisen suositukset

Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden suositukset

Eri ikäisille lapsille ja nuorille on laadittu omia fyysisen aktiivisuuden suosituksia: 

 

  • Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä: varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset julkaistiin vuonna 2016
  • Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille on vuodelta 2008. UKK-instituutti on valmistanut yläkouluikäisten nuorten suosituksesta kuvan ja tuottanut sen tueksi neuvonta- ja opetusmateriaaleja. 

Lasten ja nuorten liikkumisen suositukset uudistuvat talven 2019–2020 aikana.

 

 

13–18-vuotiaiden liikuntasuositus  

Kouluikäisten liikuntasuositus

Kuvaa klikkaamalla se avautuu PDF-tiedostona.

UKK-instituutti on suunnitellut yhdessä Nuori Suomi ry:n kanssa nuorten liikuntasuosituksesta 2-puoleisen kortin, jossa suositus on tehty kuvalliseen muotoon (kuva yllä). Kortin toisella puolella on vinkkejä liikunnan aloittamiseen ja lisäämiseen. 

 

Vauhti virkistää -kortti – nuorten liikuntasuositus

Tee suunnitelma liikunnan lisäämiseksi ja seuraa liikkumisen ja ruutuajan määrää

Vauhti virkistää nuorten liikuntasuositus – verkossa täytettävä seurantakortti

Kaksipuoleiseen verkossa täytettävään arviointi- ja seurantakorttiin nuori voi kirjata oman, tämänhetkisen liikkumisensa  ja liikuntatavoitteensa. Vauhti virkistää -kortin toisella puolella on viikon jokaiselle päivälle taulukko liikkumisen ja ruutuajan seurantaan.

Tämän verkossa täytettävän pdf-tiedoston voi myös tulostaa paperilla täytettäväksi.

 

Feet Energy -aineistot

Feet Energy -aineistot liikkumisen edistämiseen kouluissa:

  • Feet Energy -video herättää nuoria pohtimaan, miten voisi lisätä omaa liikkumistaan ja vähentää ruutuaikaa ja istumistaan.
  • Feet Energy-tehtävälehtinen on kotitehtävävihko, jossa nuoret arvioivat omia mahdollisuuksiaan lisätä liikkumista sekä vähentää ruutuaikaa ja istumista.
  • Feet Energy -juliste on luokkajuliste, johon kirjataan opettajan johdolla nuorten pohtimia tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi sekä ruutuajan ja istumisen vähentämiseksi.
  • Feet Energy -lehtinen kotiväelle on infolehtinen oppilaiden huoltajille yläkouluikäisten liikkumisesta ja istumisesta.

 

Ota aineistot käyttöösi tervekoululainen.fi-sivustolta

 

Feet Energy -opetusmateriaalit on tuotettu UKK-instituutin Kasit liikkeelle! -tutkimuksessa.

 

Lisätietoa

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä: varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön jukaisuja 21, 2016

Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille
Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille. Helsinki 2008.96 s.(Lasten ja nuorten liikunnan asiantintijaryhmä 2008. Opetusministeriö, Nuori Suomi ry)

 

Terve koululainen -hanke

Terve koululainen -hankkeen verkkosivuilla on runsaasti tietoa ja tehtäviä liikkumisen merkityksestä kouluikäisille.

Sivustolla on omat osuutensa alakouluun (5.–6. luokat) ja yläkouluun. Sivustolla on myös nuorten Vauhti virkistää -liikuntasuositus ja Feet energy -aineistot liikkumisen edistämiseen.

 

 

Tutustu muihin liikkumisen suosituksiin

 

 
Edellinen muokkaus: 21.10.2019