Liikkumisen suositus

Liikkumisen suositukset

Uusi liikkumisen suositus

Liikkumalla terveyttä – liikkumisen suositus aikuisille

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille (julkaistu lokakuussa 2019)

Tutustu uudistettuun suositukseen

 

UKK-instituutti julkaisi uuden aikuisten liikkumisen suosituksen 21.10.2019. Lue verkkolehtikirjoitus.

Hälsa genom rörelse – motionsrekommendation för vuxna

Motionsrekommendation per vecka för 18–64-åringar (publicerad i mars 2020)

Bekanta dig med den uppdaterade rekommendationen

 

UKK-institutet publicerade den nya motionsrekommendationen för vuxna på svenska 9.3.2020. Läs webbartiklen.

Vireyttä liikkumalla – liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille (julkaistu joulukuussa 2019)

Tutustu 65+ suositukseen

 

UKK-instituutti julkaisi uuden yli 65-vuotiaiden liikkumisen suosituksen 16.12.2019. Lue verkkolehtikirjoitus

Livskraft genom rörelse – motionsrekommendation för över 65-åringar

Motionsrekommendation per vecka för över 65-åringar (publicerad i maj 2020)

Bekanta dig med den uppdaterade 65+ rekommendationen

 

UKK-institutet publicerade den nya motionsrekommendationen för över 65-åringar på svenska 13.5.2020. Läs webbartiklen.

Soveltaen liikkumalla hyvinvointia – soveltava liikkumisen suositus

Viikoittainen liikkumisen suositus

  • aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut
  • aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen
  • aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla

Tutustu soveltavan liikkumisen suosituksiin

 

 UKK-instituutti julkaisi uuden sovaltavan liikkumisen suosituksen 10.6.2020. Lue tiedote.

 

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista.

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa.

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.
 

Liikkumisen suositukset eri kohderyhmille

Aikuisten liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille uudistettiin lokakuussa 2019, yli 65-vuotiaiden joulukuussa 2019 ja soveltavan liikkumisen suositukset kesäkuussa 2020.

Lasten ja nuorten suositusten uudistaminen alkaa laajana yhteistyönä vuoden 2020 aikana.

Eri suosituksista voit lukea oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit ovat kunkin suosituksen kohdalla.

Testaa liikkumisesi -verkkosovellus

Verkkosovellus on suljettu. Uusi, päivitetty versio avautuu vuoden 2020 aikana.

Testaa liikutko tarpeeksi -sovellus perustui vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan täydennettynä päivittäisen istumisen arvioinnilla. Maksuton verkkosovellus uudistetaan vastaamaan lokakuussa 2019 päivitettyä liikkumisen suositusta. Sovellus huomioi jatkossa myös paikallaanolon tauottamisen, kevyen liikuskelun sekä riittävän unen vaikutukset terveyteen.

 

Liikkumisen suositukset esillä radiossa


UKK-instituutin asiantuntijat ovat olleet kertomassa SUN radiossa liikkumisen teemaviikoilla jo päivitetyistä sekä päivittyvistä liikkumisen suosituksista. Kuuntele keskustelut liikkumisen suosituksista eri kohderyhmille.

Kuuntele podcastit
 

 
Edellinen muokkaus: 10.06.2020