Liikkumisen suosituksen värikkäitä liikkujaikoneita

Liikkumisen suositus uudistui – kaikki liike kannattaa

Päivitetty aikuisten suositus huomioi liikkumisen ohella vahvasti paikallaanolon tauottamisen ja riittävän unen merkityksen.

Kymmenen vuotta käytössä ollut liikuntapiirakka on muuttunut liikkumisen suositukseksi. Uudistuneessa suosituksessa nostetaan esille aiempaa paremmin kevyt liikuskelu ja paikallaanolon tauottaminen.
– Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville, taustoittaa UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari.

Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä.
– Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi, Vasankari korostaa.

Uutta liikkumisen suosituksessa on myös unen mukaan ottaminen liikkumisen rinnalle. 
– Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri. Päivitetyssä liikkumisen suosituksessa halutaan huomioida entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuus, Vasankari kuvailee.

Suosituksen ydin ennallaan

Liikkumisen suosituksessa sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa.

– Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistettu vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Nyt riittävät jo muutaman minuutin pätkät kerrallaan, Vasankari mainitsee.
– Tämä on hyvä uutinen meille liikkujille, mutta haaste tutkijoille. Kyselytutkimuksilla ei enää päästä luotettavan tiedon äärelle vaan liikemittarit antavat tarkempaa dataa liikkumisen määristä.

Lisäksi suosituksessa nostetaan esille lihaskunto, joka jää usein suomalaisilla vähälle huomiolle. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi suosituksen mukaan harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Suomalainen liikkumisen suositus perustuu amerikkalaiseen suositukseen, joka päivitettiin vuonna 2018.
– Suosituksen pohjana oleva selvitys on vanhan puhelinluettelon kokoinen ja perustuu kattavaan tieteelliseen näyttöön, Vasankari perustelee yhdysvaltalaisen tutkimustiedon käyttöä.

Liikkumisen suosituksen kartiokuvaKuva 1. Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille.

Uudistunut liikkumisen suositus

Tutustu liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille 

Yli 65-vuotiaiden, lasten ja nuorten sekä soveltavat liikkumisen suositukset tullaan päivittämään talven 2019–2020 aikana.

Lue lisää:

Tiedote 21.10.2019: Liikkumisen suositus uudistuu – kaikki liike kannattaa

Liikkumisen suositusta käsitellään laajasti Tampereella järjestettävillä 29. Terveysliikuntapäivillä 22.–23.10.2019. Seuraa päiviä somessa: #tlpäivät | #liikkumallaterveyttä | #liikkumisensuositus

Yhdysvaltain terveysviraston laatima liikkumisen suositus: health.gov/paguidelines

 

 

 
21.10.2019
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.