Nainen jumppamatolla sisätiloissa

Kokeile kotona: Taukojumppia ja treenejä moneen makuun

Lisää liikettä päivään ja ota käyttöösi eri-ikäisille sopivat jumppavideomme ja harjoitusohjelmamme.

Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä myös koronan keskellä päivittäin – mitä useammin, sen parempi. Liikuskelu aktivoi lihaksiasi, vähentää kehosi kuormittumista sekä lisää tuki- ja liikuntaelimistösi hyvinvointia. Liike ja liikkuminen ovat tutkitusti tehokkaita keinoja myös esimerkiksi selkäkivun vähentämisessä sekä toimintakyvyn ja elämänlaadun parantamisessa.

Kokosimme alle UKK-instituutissa tuotettuja taukojumppia ja muita liikkumisvinkkejä. Testaa treenejä, valitse suosikkisi ja aktivoi arkeasi monipuolisilla liikkeillä.

Tasapaino- ja lihasvoimajumpat

Iäkkäille suunnatuissa jumpissa harjoitetaan tasapainoa ja lihasvoimaa. Voit valita keskitason ja haastavan jumpan väliltä tai tehdä vaikka molemmat.

Jumppien liikkeet perustuvat UKK-instituutin ja Luustoliiton vuonna 2013 tekemiin Luustokuntoutujan kotivoimisteluohjelmiin. Kannattaa tutustua myös Luustoliiton tekemiin liikevideoihin.

 

Sylvi-taukojumpat

Sylvin retrohenkisissä taukojumpissa tehdään kaikenikäisille sopivia liikkeitä parin minuutin ajan.

Pidä paussi ja suuntaa Sylvin seuraan!

 

Selkätreenit

Oma selkä -harjoitusohjelma tarjoaa videoita selän omatoimiseen lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun. Tutustu UKK-instituutin selkätutkijoiden suunnittelemiin ja tutkimusnäyttöön perustuviin lihaskuntoharjoitusohjelmiin ja treenaa turvallisesti.

  • Aloita tästä -harjoitus on sopiva valinta lihaskuntoharjoittelun aloittamiseen 4─6 viikkoa akuutin alaselkäkivun alkamisen jälkeen.
  • Lisää tehoa- ja Haasta itsesi -harjoitusten liikkeet tuovat asteittain lisää haasteita kehon hallintaan sekä lihasvoiman ja kestävyyden harjoittamiseen.
  • Liikkuvuusharjoituksen tavoitteena on lihaskireyksien hellittäminen ja liikkuvuuden ylläpito tai lisääminen selässä, etenkin rintarangan alueella sekä olka- ja lonkkanivelissä.
  • Rentoutusharjoitusten tavoitteena on mukavan, selälle sopivan rentoutumisasennon löytäminen sekä rentoutuminen joko ohjatusti lihaskuntoharjoituksen jälkeen tai itsenäisen rentoutusharjoituksen tekeminen.
 

Breikkikalenteri

Smart Moves-, Terve koululainen- ja Terve urheilija -hankkeiden Breikkikalentereilla tauotetaan istumista ja pilkotaan paikallaanoloa. Ota ideat käyttöösi yhden työ- tai opiskeluviikon vinkit sisältävistä interaktiivisista tuotoksista.

Viikoittain vaihtuvan kalenterin äärelle pääset myös Smartin Instagramissa.

 

 

 
22.4.2020
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.