Painonnostopunnuksia

Hyvä lihaskunto voi vähentää ylipainoisen sairastumisriskiä

Voimaharjoittelua harrastavilla ylipainoisilla miehillä on pienempi vyötärönympärys sekä alhaisempi keskivartalon ja koko kehon rasvamassa kuin samanpainoisilla voimaharjoittelua harrastamattomilla miehillä.

Hyvän lihaskunnon omaavien ylipainoisten miesten riski sairastua aineenvaihduntasairauksiin sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksiin on suunnilleen samansuuruinen kuin normaalipainoisilla hyväkuntoisilla miehillä, jotka myös tekevät säännöllisesti voimaharjoittelua. Huonokuntoisilla ylipainoisilla miehillä riskitekijöitä on selvästi enemmän.

Kalifornian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin 18–30-vuotiaiden miesten terveydentilaa. Tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako hyvä lihaskunto ylipainoisten nuorten miesten sairastumisriskiin. Tutkimuksessa mukana olleet 90 miestä jaettiin painon ja liikuntatottumusten mukaan kolmeen ryhmään:

  1. ylipainoiset, jotka eivät harrastaneet voimaharjoittelua
  2. ylipainoiset, jotka harrastivat voimaharjoittelua
  3. normaalipainoiset, jotka harrastivat voimaharjoittelua.

Voimaharjoitteluksi määriteltiin vähintään neljä kertaa viikossa tehtävä suunnitelmallinen voimaharjoittelu. Harjoittelemattomat harrastivat vain kevyttä fyysistä aktiivisuutta korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Harjoittelun vaikutuksia tutkittiin terveysmittauksilla ja kuntotesteillä.

Tutkimus antaa toivoa ylipainoisille, joille laihduttaminen on vaikeaa. Ahkera kuntosaliharjoittelu tuo terveyshyötyjä.

Tutkimuksen perusteella painonpudotus ei ole välttämätöntä ylipainoisen henkilön sairastumisriskin pienentämiseksi. Säännöllisellä lihaskuntoharjoittelulla voi saada hyviä tuloksia, vaikka paino pysyisi entisissä lukemissa.

Tutkimuksessa voimaharjoittelun harrastajien vyötärönympärys oli pienempi ja kehon rasvamassa alhaisempi kuin voimaharjoittelua harrastamattomilla miehillä, vaikka heidän painonsa ja painoindeksinsä olivat samansuuruisia. Molempien voimaharjoittelua tehneiden ryhmien tulokset penkkipunnerruksessa ja alasoudussa olivat parempia kuin harjoittelemattomien tulokset, sen sijaan jalkaprässissä parhaat tulokset saivat ylipainoiset voimaharjoittelijat.

Molemmilla voimaharjoitelleiden ryhmillä oli alhaisempi verenpaine, kokonaiskolesteroli, huono LDL-kolesteroli ja CRP sekä vähemmän merkkejä valtimojäykkyydestä kuin harjoittelemattomilla.

Lue koko uutinen.

Koulutusta

Ylipainoisen turvallisen kuntosaliliikunnan ohjaukseen järjestetään koulutus 28.10. UKK-instituutissa. Tutustu koulutukseen ja ilmoittaudu mukaan.

 
 
30.9.2015
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.