Askellusharjoittelu

Askellusharjoittelu ehkäisee ikääntyneiden kaatumisia

Askellusharjoittelu voi jopa puolittaa ikääntyneiden kaatumiset

Askellusharjoittelu voidaan kohdistaa sellaisiin toimintakyvyn osa-alueisiin, joita tarvitaan turvalliseen liikkumiseen. Harjoittelu kehittää muun muassa tasapainon hallintaa.

Askellusharjoittelussa voidaan keskittyä yllättävissä tilanteissa, kuten liukastuessa, tarvittavien nopeiden korjausliikkeiden tai painonsiirtojen tekemiseen. Ihmisen korjausliikkeet liukastumisen hetkellä ovat joko tietoisia tai refleksiivisiä.

Yhteenvetotutkimukseen valikoituneissa tutkimuksissa askellusharjoittelu tehtiin kävellen, siten että ihminen joutui mukauttamaan askeleensa ympäristön haasteisiin. Harjoitteluun kuuluivat esimerkiksi: määrätyn kohteen päälle astuminen, askelkuvion tekeminen tietoisesti liikkuen, esteen ylittäminen ja ulkoinen horjautus liikkuvalla alustalla käveltäessä. Tutkimusyhteenvedosta jätettiin pois perinteiset liikuntatutkimukset, joissa harjoitteluun kuuluu esimerkiksi kävely, tanssi tai taiji.

Harjoittelusta merkittäviä parannuksia reaktioaikaan

Tutkimusyhteenveto osoitti, että askellusharjoittelu puolitti ikäihmisten kaatumiset. Havainnon luotettavuutta vahvistaa tutkittavien suuri kokonaismäärä. Varmemman liikkumisen taustalla ovat todennäköisesti harjoittelun seurauksena merkitsevästi parantuneet reaktioaika, kävelykyky ja tasapaino.

Askellusharjoittelua eri muodoissaan kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää osana monipuolista tasapainoharjoittelua. Se tarjoaa varteenotettavan keinon parantaa ikäihmisten fyysistä toimintakykyä sekä vähentää kaatumisia.

Lue koko referaatti

 

 
11.2.2016
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.