Istumisen vähentäminen toimistossa

Neuvonta vähentää parhaiten työssä istumista

Korkeussäädettävien työpöytien ja muiden istumista työpaikalla vähentävien toimenpiteiden terveysvaikutuksista on edelleen vähän tutkimustietoa.

Pitkäkestoinen istuminen vapaa-ajalla tai työssä voi altistaa lihavuuteen, tyypin 2 diabetekseen ja sepelvaltimotautiin ja lisätä siten kuolleisuutta. Istumista työpaikalla on siksi yritetty vähentää eri tavoin. On kehitetty aktiivisia työpisteitä, kuten sähköisesti korkeussäädettävä työpöytä, joka mahdollistaa toimistotyön myös seisten.

Istumista yritetään vähentää kalusteilla ja neuvonnalla

Nyt päivitettyyn Cochrane-katsaukseen hyväksyttiin 20 satunnaistettua ja satunnaistamatonta tutkimusta, joissa oli yhteensä 2 174 osallistujaa Australiasta, Yhdysvalloista ja Euroopasta. Kuuden tutkimuksen perusteella (217 osallistujaa) korkeussäädettävää työpöytää käyttäneet istuivat työpäivän aikana keskimäärin 0,5–2 tuntia vähemmän kuin ne, jotka käyttivät perinteistä työpöytää. Seisomatyöpöydän käyttö ei lisännyt tuki- ja liikuntaelimistön kipuja, ei pahentanut suonikohjuja eikä heikentänyt työn tuottavuutta.

Katsauksen perusteella työntekijän neuvonta, jossa kerrotaan istumisen terveyshaitoista ja yksinkertaisista keinoista lisätä seisomista ja liikuskelua, vähensi istumista keskimäärin 30 minuuttia työpäivän aikana. Tähän ei tarvittu kalustohankintoja. Muut istumisen vähentämiseen tähdänneet toimenpiteet, kuten kävely taukojen aikana tai tietokoneeseen asetetut automaattiset herätteet (”nouse ylös”), eivät selkeästi vähentäneet istumisen kokonaismäärää työpäivän aikana.

Pelkkä aktiivisen työpisteen hankkiminen ei suoraan vähennä istumisaikaa, vaan työntekijän pitää muuttaa toimintaansa. Työntekijää on alkuun ohjattava uuden työpisteen käytössä ja jatkossakin hän tarvitsee kannustusta ja muistutuksia – vaikkapa tietokoneen kautta – nousta ylös ja jaloitella välillä. Myös esimiesten on tärkeä ymmärtää liiallisen istumisen terveyshaitat – pienilläkin yhteisillä toimenpiteillä voidaan perinteisestä istumatyöstä tehdä liikunnallisesti monipuolisempaa.

Tutkimuksen taso vaihtelee

Keinoja vähentää istumista toimistotyössä on tutkittu vasta kymmenisen vuotta. Saatavilla oleva tutkimustieto perustuu useimmiten vain viikkoja kestäviin tutkimuksiin ja tutkittavien joukko on ollut pieni.

Työterveys- ja työturvallisuusalan Cochrane-ryhmä toimii Työterveyslaitoksessa Kuopiossa. Sen kansainvälinen tutkijaryhmä on päivittänyt katsauksensa työajalla istumista vähentävistä toimenpiteistä. Kansainvälinen Cochrane-verkosto julkaisee tutkimusyhteenvetoja, jotka perustuvat kattavaan kirjallisuushakuun ja tutkimustiedon laadun arviointiin.

Katsaus
Shrestha N, Kukkonen-Harjula KT, Verbeek JH, Ijaz S, Hermans V, Bhaumik S. Workplace interventions for reducing sitting at work. Cochrane Database of Systematic Reviews 2016, Issue 2. Art. No.: CD010912. DOI: 10.1002/14651858.CD010912.pub3.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD010912.pub3/abstract

Tilaa julisteet istumisen vähentämiseen

UKK-instituutin verkkokauppa

 

 

Tutkimuksen rahoitus

Tähän Cochrane-tutkimukseen kerättiin varoja joukkorahoituksella.
Lue verkkolehden artikkeli:
Joukkorahoituksella tutkitaan istumisen vähentämistä

 
 
18.3.2016
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.