Liiku terveydeksi – mutta kuinka paljon?

Tutkimustieto liikunnan terveysvaikutuksista karttuu koko ajan, ja väestölle on laadittu terveysliikuntasuositukset sopivasta liikunnan määrästä ja rasittavuudesta.

Tutkimusten mukaan merkittäviä terveyshyötyjä voi kartuttaa suosituksia kevyemmälläkin liikunnalla ja lyhyemmillä liikuntajaksoilla. Meille kaikille sopii yksinkertainen ohje - Liiku enemmän ja istu vähemmän.

Toteutuuko liikuntaneuvonta terveydenhuollossa?

Jokaiseen terveydenhuollon asiakaskäyntiin tulisi liittää liikuntaneuvontaa. Liikuntaneuvonnan toteutumiselle on kuitenkin esteitä: liikkumista ei ole totuttu ottamaan puheeksi potilaiden kanssa, potilaskäynneillä on kiire ja tietojärjestelmistä ei ole apua elintapaohjauksessa eikä seurannassa.
Tutkimusten mukaan liikunta otettiin puheeksi vain joka kuudennen diabetes- tai verenpainepotilaan kanssa, vaikka liikuntaa suositellaan juuri näissä sairauksissa mutta miten tämä toteutetaan? Mikä siis avuksi?
Lue koko referaatti!

 

 
22.9.2016
 

Yhteydenotto

puh. 03 282 9111 (vaihde)

info(a)ukkinstituutti.fi

 

 

Käyntiosoite

Kaupinpuistonkatu 1

33500 Tampere

 

 

Aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8—16

(sopimuksesta myös muina aikoina)

© UKK-instituutti
Kaikki oikeudet pidätetään.